Welcome to my Private Peacock's Breeding Farms!

Selamat Datang ke Laman Ladang Penternakan Merak. Membiak beberapa spesis unggas seperti Burung Merak , Kuang, Ayam Mutiara, Ayam Piru, Angsa, Itik , Silkie, Polish, Button Quail, Coachin dll.

Tuesday, June 15, 2010

Assalamualaikum WBT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Ribuan terima kasih kepada semua pelawat blog saya. Perasaan teruja bila dapat melihat salah satu ladang seorang penternak berjaya iaitu Masiran Farm terpapar di akhbar metro 2 minggu yang lepas. Tahniah buat beliau!

Maka sy berhasrat untuk berkongsi pengetahuan dan koleksi kepada sahabat yg berminat dalam penternakan unggas, dan haiwan eksotik. 'kot-kot leh tukar2 pengalaman' dan membina hubungan peniagaan.

Sepanjang 6 bulan yang lepas iaitu November 2009- May 2010. Ladang sy telah menjual hampir 50 ekor merak dari Spesis Indian Blue, Blackshoulder, Pied dan juga White Peacock. Sumber bekalan termasuklah dari ladang pembiakan sendiri dan re-trade.

Antara pembeli temsuklah individu, pemilik ladang, peminat burung eksotik, pet shop, resort-resort, kelab golf dan juga zoo.

Pada Mac yang lepas, stok jualan tidak mencukupi hinggakan saya tidak dapat memenuhi permintaan beberapa tender dan permintaan ekoran tiada stok melainkan baka.

Dengan ini tercetuslah idea untuk membiakkan lagi spesis ini dengan lebih sistematik dan terurus. Pembelian baka2 juga ditingkatkan dengan bertujuan memperbanyakkan induk dan mengumpul spesis yang masih belum dimiliki. Hampir 30k di habiskan untuk projek kecil ini dari segi pembinaan sangkar dan pembelian anak dan baka.

Diharapkan di masa akan datang, peluang yang lebih cerah untuk pasaran ini akan terbuka luas. Buat masa ini, ladang yang kira2 hanya sebesar 'padang bola' akan di gunakan untuk menternak unggas yg berpotensi tinggi dan mendapat pasaran tinggi seperti merak, angsa, ayam belanda dan sbgnya.

Semoga, pelawat2 yang berminat atau mempunyai bidang ternakan yang sama dapat berkongsi maklumat dan petua2 bagi menjayakan lagi projek ini.

Terima kasih.
Hakim
013-2465481
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...